Gezondheidscentrum De Schans Nieuwegein

 

Betere zorg door goede samenwerking

ACT

ACT = Acceptatie en Commitment Therapie

Deze therapie is een van de nieuwere therapievormen binnen de cognitieve gedragstherapie. Binnen de praktijk wordt deze vorm van therapie in een groepstraining aangeboden. Per 15-10-2020 start er een nieuwe groep op de donderdagmiddag van 14.45 tot 16.15u, waar u zich op ieder moment van het jaar voor kunt aanmelden. Neemt u gerust contact op met de praktijk voor meer informatie.

ACT bouwt voort op de kennis en ervaring van vele jaren en gebruiken ook de nieuwste inzichten op het gebied van kennis over hoe onze hersenen werken.

Regelmatig hebben mensen al veel geprobeerd om bijvoorbeeld van negatieve gevoelens en gedachten af te komen, soms ook al andere psychologische hulp. Uiteindelijk blijkt vaak dat deze innerlijke ervaringen niet onder controle te krijgen zijn. Soms worden ze een tijd minder, maar ze kunnen ineens weer terugkomen. Bovendien kost het tijd, energie en aandacht om die innerlijke ervaringen onder controle proberen te krijgen. Al die tijd, energie en aandacht kan op dat moment niet gebruikt worden voor waardevolle dingen in het leven. Dit veroorzaakt lijden, het leven gaat voorbij terwijl je bezig bent met het worstelen met jezelf. Bovendien blijkt vaak dat die worsteling met jezelf een versterking van je klachten tot gevolg heeft.

ACT gaat op zoek naar iets wat bruikbaarder is en doet dat door bovenstaande vraag om te draaien. We gaan aan de slag om nu te beginnen met een waardegericht leven te leven ondanks en met de negatieve gevoelens en gedachten. Dit doorbreekt de negatieve spiraal en leidt daardoor op lange termijn tot een vermindering van klachten. ACT werkt veel met praktische oefeningen, ervaringsoefeningen, verhalen, metaforen om dit te leren. We besteden veel aandacht aan hoe je zou willen leven en hoe je dat zou kunnen aanpakken.

Kort samengevat komt ACT hier op neer: Leren datgene te accepteren waar je geen controle over hebt, leren aan te pakken waar je wel controle over hebt en leren het onderscheid tussen die twee te zien.

Boekentip: “De valstrik van het geluk” van Russ Harris.